Online Extrémsport Magazin
Itt mindent megtudhatsz a BMX-ezésről!
Ha kíváncsi vagy a sporteszköz több évtizedes történetére, akkor feltétlenül olvass tovább!
Ugyanis ezekben az években jelent meg a BMX kerékpár első hulláma. A kezdetekben olyan gyerekek használták, akik a crossmotort akarták ezzel helyettesíteni, mert vagy nem volt rá pénzük vagy nem érték el a kellő korhatárt hozzá. Az évek múlásával azonban egyre inkább kezdett elterjedni, mint önálló extrémsport és kezdett megállni a saját lábán. Mára pedig, már több műfaja is megtalálható az olimpiai játékok között.
A képen egy viszonylag az első generációk közül látható egy BMX kerékpár, ugyan nem így néztek ki a legelső BMX-ek, de a képen látható sokkal inkább azokra hasonlít, mint a manapság használatos sporteszközre. Szinte egyedül az a közös vonás maradt meg, hogy azonos a kerékméret, azaz 20”.
A tartósság növelése érdekében vagy a sport megkönnyítésének céljából. Ahogy fejlődött a sport, úgy a BMX kerékpár is. Eleinte nagyon a hosszúéletű sporteszköz irányába indult a változás. Így mindent a legerősebb alapanyagokból csináltak, ami azt eredményezte, hogy nehéz lett a BMX kerékpár, ebben az időszakban a súlyuk átlagosan 15 és 20 kg közé tehetők. Így ez a sportolást kicsit megnehezítette, így elkezdtek az olyan alapanyagok felé hajlani, amik nem túl nehezek, de ugyanolyan strapabírók. Így már jó ideje a Cromo a legelterjedtebb alapanyag a BMX vázát illetően. Használják még az alumínium különböző ötvözeteit is, illetve a titán is előfordult az utóbbi 5-10 évben, mint alapanyag, de ennek igen magas az előállítási költsége. Ennek eredményeképpen a ma használatos BMX kerékpár súlya átlagosan 10-12 kg körül mozog.
Igaz nincs két egyforma BMX kerékpár, de nagyvonalakban az egyes generációkban a BMX-ek eléggé hasonlítanak egymásra. Főleg manapság, mivel már szinte az összes irányba majdhogynem maximalizálták az innovációkat, így nehéz újjal előállni. Jól látható a körülbelül 30 év különbség a két kép között. A vázon történt változás a legfeltűnőbb először, ugyanis a vastagsága, hossza, geometriája és az egész kinézete teljesen más.
Ezután pedig a lánckerék nagysága drasztikusan csökkent, mivel a technológiák fejlődésének köszönhetően a hátsókerékbe kerülő kerékagyban is minimalizálni tudták a fogaskerék méretét, így kvázi lekicsinyítették az egész lánchajtás méretét teljesítményvesztés nélkül. Régen elől 40 fog körüli lánckerék volt az átlag és hátul pedig 15-20 fog között. Ma pedig ez az arány elől 25 vagy 28 fog, hátul pedig 9 vagy 10, ezek a legelterjedtebb kombinációk.
Az ülés és üléscső is olyan BMX alkatrész, ami nagy változáson ment keresztül. Régen nagy és pufi ülés volt a közkedvelt, ma azonban már az is viszonylag kicsi és vékonyan párnázott, az üléscső pedig a lehető legrövidebb, mindössze körülbelül 5 centiméter hosszú.
Ezek közül a többség alig vagy egyáltalán nem is látható változás. Az egyik még viszonylag jól látható változás a kormánynál említhető. Ugyanis ez a BMX alkatrész is rengeteget változott, mind méreteiben, dőlésszögben és hajlásszögben egyaránt. A többi változás, ami csak akkor észrevehető, ha szétszedjük a BMX kerékpár egyes részeit és jobban beletekintünk, ilyen például a csapágyazás a hajtókarnál és a fejcsőnél. Valamint az első- és hátsóagyak belseje, működési mechanizmusa. Végső, de nem utolsó sorban a villa és a kormánybefogó összeszerelési módja, illetve a hajtókarok kialakítása. Régen egyrészes úgynevezett „Z” hajtókar volt az alap, ma pedig már 2, illetve 3 részből áll össze ez a BMX alkatrész is.
Azoknak, akik ezt az extrémsportot választották felbecsülhetetlen élményeket és érzéseket tud nyújtani. A felépítéséről órákig lehetne beszélni, minden apróbb részletbe belemenően, de úgy nagyvonalakban ezek azok, amiket érdemes tudni erről a sporteszközről.
A tavalyi Freestyle BMX Park világbajnok Logan Martin lesérült! Az idei világbajnokság előtt néhány héttel a tavalyi címvédő Logan Martin bokatörést szenvedett, ami miatt kénytelen kihagyni az idei világbajnokságot! Itt találod Logan nyilatkozatát a történtekről!
Kommentek